Wat zijn een whitelist, greylist en blacklist? Mét 11 tips
Zodra je nieuwsbrieven gaat versturen, krijg je te maken met een whitelist of een greylist en hopelijk niet met een blacklist. Deze lijsten hebben alles te maken met de mailboxen waar jouw e-mails afgeleverd worden. Bij deze lijsten kijkt het e-mailprogramma of jouw e-mailadres een goede, een normale of een slechte reputatie heeft. Afhankelijk van de uitkomst, worden jouw nieuwsbrieven in de inbox of in de spambox bezorgd. En nieuwsbrieven die in de spambox belanden worden 9 van de 10x niet gelezen….
11 manieren om op de whitelist te blijven:
1. Plaats alleen abonnees op je lijst die daar toestemming voor gegeven hebben
Ongeïnteresseerde abonnees openen je nieuwsbrief niet en kunnen jouw mails zelfs aanmerken als spam.
2. Bouw je e-maillijst op met behulp van een waardevolle trigger
Wanneer je jouw e-maillijst laat groeien door waardevolle content weg te geven, dan kun jij je richten op een bepaalde interesse. Wanneer jij de content in jouw nieuwsbrieven hierop aan laat sluiten, dan is de kans heel groot dat veel van jouw nieuwsbrieven gelezen worden.
3. Schoon je e-maillijst elk kwartaal op
Door mailadressen van bijvoorbeeld mensen die niet meer bij dat bedrijf werken, eruit te halen, haal je de ‘ruis’ op de lijn weg.
4. Plaats alleen gepersonaliseerde e-mailadressen op je e-maillijst
Wanneer jij je nieuwsbrief naar heel veel info adressen gaat versturen, dan heb je wel een probleem. De betrokkenheid is daar een heel stuk minder dan bij gepersonaliseerde e-mailadressen.
5. Verstuur je mails op een vaste dag en tijd
Kies er bijvoorbeeld voor om elke 1e en 3e woensdag van de maand om 11.00 je nieuwsbrief te versturen.
6. Gebruik geen spam-triggerende woorden in je onderwerpregel en kopteksten
Denk daarbij aan: win, gratis, fantastisch en …
7. Gebruik geen spam-triggerende tekens in je onderwerpregel en kopteksten
Denk daarbij aan: !!!, ?????, ### en HOOFDLETTERS
8. Biedt altijd kwaliteitscontent
Wanneer jij content maakt waar je abonnees wat aan hebben, dan is de kans groot dat ze de volgende nieuwsbrief ook gaan lezen. Hoe hoger jouw open- en klikrate, hoe beter jouw domeinreputatie is.
9. Bouw een band op met je abonnees
Vraag je abonnees naar hun mening en vraag hen welke onderwerpen zij meer over willen weten. Mailproviders kijken naar de connectie die jij met je abonnees hebt. Dit doen ze door te kijken wat jouw open- en klickrate is.
10. Mail content die interessant is voor je abonnees
Zorg dat je weet welk probleem jij voor jouw abonnees kan oplossen, wat hen bezighoudt. Meestal wordt de content vanuit de onderneming geschreven, maar verplaats je eens in je doelgroep. Wat is belangrijk c.q. interessant voor hén?
11. Gebruik een e-mail programma dat via SMTP lijnen van hoge kwaliteit mailt
Jij bent niet de enige die van de SMTP lijnen gebruik maakt. Veel mailprogramma’s maken gebruik van SMTP lijnen die ook gebruikt worden door bedrijven die spammails versturen. Hierdoor raken de lijnen vervuild, waardoor jouw mails toch in de spamboxen afgeleverd worden.
De whitelist: daar wil jij op staan!
Wanneer het e-mailadres waarmee jij nieuwsbrieven verstuurt op de whitelist staat, dan laten de mailprogramma’s jouw mails makkelijk door. Jouw nieuwsbrieven worden afgeleverd in de inbox van jouw abonnees. Dat is wat je wilt!
De grootste uitdaging van elke marketeer is: hoe kom ik in de inbox terecht. Hoe meer mails je in de inbox krijgt, hoe meer kans je hebt op een hoge klik- en openrate.
Krijg jij ook zo veel nieuwsbrieven in jouw spambox?
Mijn spambox bevat bijna elke dag wel enkele spammails. Dit zijn nieuwsbrieven waar ik mij niet voor ingeschreven heb en waar ik absoluut geen interesse in heb. Deze nieuwsbrieven horen dus inderdaad thuis in de spambox. Maar regelmatig staan daar nieuwsbrieven tussen waarvoor ik mij wél ingeschreven heb. Dat niet de bedoeling! Zij belanden onterecht in mijn spambox. Hun e-mailadres staat blijkbaar op de greylist.
Wat is een greylist?
Wanneer jouw e-mailadres op de greylist staat, dan worden de meeste mails afgeleverd in de spambox van jouw abonnees. Je hebt dan een zeer lage afleverratio. Blijkbaar voldoen jouw mails dan niet aan alle 10 de punten die ik hierboven genoemd heb. Het is waardevol om te bekijken waar het mis gaat en dat te verhelpen. Anders is het zonde van alle tijd en moeite die jij steekt in het maken van je nieuwsbrieven. Want nieuwsbrieven in de spamboxen worden niet of nauwelijks gelezen. Maar het kan nog erger: je e-mailadres kan op de blacklist belanden…
Wat is een blacklist?
Een blacklist, daar wil je niet op komen te staan, want dan wordt jouw e-mailadres totaal geblokkeerd! En dat geldt voor alle e-mailadressen met jouw domeinnaam. Heel het mailverkeer in jouw onderneming wordt daardoor stilgelegd! Meestal wordt dit veroorzaakt door een spambedrijf dat gebruik maakt van dezelfde SMTP lijnen als waarover jij je nieuwsbrieven verstuurt. Jij wordt dus gestraft voor hun spammails! En het lastige is dat je niet zo 1, 2, 3 van zo’n blacklist af bent. Dat is namelijk een lastige en tijdrovende klus. Voorkomen is dus veel beter dan genezen!
Hoe weet ik of ik op een greylist of blacklist sta?
Het is waardevol om eens na te gaan hoe het zit met de nieuwsbrieven die jij verstuurt. Hiervoor kun je 3 gratis tools gebruiken:
· Om op te zoeken hoe het met jouw domeinreputatie staat, ga je naar Talos Intelligens . Hier vul je jouw domein in. Vervolgens krijg je informatie over de hoeveelheid mails die je stuurt en over jouw domeinreputatie. Er wordt met name naar de betrokkenheid gekeken, dus naar de open- en klickrate.
· Via MS toolbox kun je nagaan of je op een grey- of blacklist staat.
· Of gebruik Baracuda en bekijk de spamlijsten. Als je op een van deze lijsten komt te staan, dan heb je een groot probleem. Daarom is het belangrijk dat je altijd hoogwaardige email verstuurd. En niet overal ongevraagd emailadressen vandaan gaat kapen en ongevraagd e-mails gaat versturen.
Een lage afleverratio is één van de vele uitdagingen waar ondernemers tegenaan lopen wanneer zij zich serieus bezig gaan houden met e-mailmarketing. Maar er zijn er meer. Leer van je collega ondernemers:
Ontdek hoe jij de 130 grootste e-mail marketingblunders voorkomt.