Wanneer worden nieuwsbrieven gelezen: voorspelbaar, of juist niet….

“Wanneer worden nieuwsbrieven gelezen?” En wat is dus de beste tijd om een nieuwsbrief te versturen? Dat is een hele logische vraag wanneer je tijd en moeite erin stopt om een goede en professionele nieuwsbrief te maken. Wanneer jij met zorg je e-maillijst opgebouwd en een blog geschreven hebt. Het is dan waardevol om de meest optimale tijd te vinden, zodat zo veel mogelijk abonnees ook daadwerkelijk je e-mail openen én lezen.


Daarom geef ik je 4 aandachtspunten die je meehelpen om het beste tijdstip te bepalen:

1. Waar wordt jouw nieuwsbrief gelezen?

B2B nieuwsbrieven worden doorgaans tijdens werkuren gelezen en B2C nieuwsbrieven meestal thuis.

2. Tijdens werkzaamheden of in de pauze?

Als de onderwerpen van je nieuwsbrieven te maken hebben met de werkzaamheden van jouw abonnee, dan is de kans groot dat jouw nieuwsbrieven tijdens de werkzaamheden gelezen worden. Wanneer de inhoud minder aansluit op het werk, dan worden de mails eerder in de pauze gelezen.

3. Wanneer heeft jouw doelgroep de meeste aandacht voor jouw onderwerp?

Is de aandacht voor jouw onderwerp het grootst aan het begin van de werkdag, als ontspanning tijdens de pauzes, of juist aan het eind van de dag. Verplaats je in de lezer.

4. Hoe ziet de dag/ het leven van jouw doelgroep er waarschijnlijk uit?

Richt jij je informatie op jonge gezinnen, dan ziet een dag er anders uit dan wanneer jouw informatie met name interessant is voor vrijgezellen of voor ouderen.

Wanneer worden nieuwsbrieven gelezen en wanneer ga je de mails verzenden?

Het tijdstip dat jouw nieuwsbrief gelezen wordt en de tijd dat je de mails gaat verzenden hebben direct met elkaar te maken. Op de tijden waarop de meeste mensen hun mail en daarmee nieuwsbrieven lezen, worden de meeste nieuwsbrieven verstuurd. Jij kan er dan voor kiezen om mee te gaan met de massa, óf om jouw nieuwsbrief op een andere tijd te verzenden. Als jij er bijvoorbeeld voor kiest om jouw mail (veel) eerder te versturen, dan staat jouw al in de mailbox vóórdat de ander nieuwsbrieven binnenkomen. Als jij op een rustige tijd gaat verzenden, dan heb je grote kans dat jouw nieuwsbrief als enige binnenkomt. Hierdoor kan er toch aandacht voor jouw boodschap zijn, helemaal als jij een overtuigende onderwerpregel schrijft. Die overtuigende onderwerpregel kan jouw mail ook op laten vallen in een volle mailbox. Het is sowieso belangrijk om daar aandacht aan te besteden.

Nieuwsbrieven versturen op rustige tijden

Werk je B2B? Dan zal je onder kantoortijd de meeste geïnteresseerden treffen. De minst populaire tijden om op werkdagen nieuwsbieven te versturen zijn: rond 9.00, 11.00 en tussen 13.00 en 15.00. Naar verwachting is er op die tijden de minste aandacht is voor mails. Bij doelgroepen die afwijkende werktijden hebben, zoals ploegendiensten, liggen deze tijden uiteraard anders. Qua dagen zijn met name dinsdag en donderdag populair en worden er in het weekend bijna geen zakelijke mails verstuurd.
Zijn je diensten of producten B2C gericht, dan is het waarschijnlijk juist waardevol om ná kantooruren te mailen, bijvoorbeeld tussen 22.00 en 0.00. Maar wellicht geldt dat niet voor jouw doelgroep. Als ouders van basisschoolkinderen je doelgroep is, dan is woensdagmiddag wellicht een goede optie. Op maandagmorgen en zondag worden over het algemeen weinig nieuwsbrieven verstuurd.

Nieuwsbrieven versturen op populaire tijden

Op werkdagen tussen 7.00 en 11.00, rond lunchtijd en tussen 15.00 en 16.30 worden de meeste B2B e-mails verstuurd. Blijkbaar zijn dat de tijden dat veel marketingmails gelezen worden. En daar zit meteen het nadeel: jouw e-mail is vast niet de enige mail met waardevolle informatie die op dat moment binnenkomt. Het is dan vechten om de aandacht van je doelgroep. Wanneer een andere e-mail eerder binnen komt, geopend en gelezen wordt, dan is de pauzetijd vaak al weer om, waardoor jouw e-mail een grotere kans loopt om ongeopend weggeklikt te worden. Ondanks je ‘pakkende onderwerpregel.

Voor B2C zijn met name rond 10.00, 12.00, 16.00, 19.00 en 24.00 veel gebruikte tijden voor de doelgroepen die fulltime tijdens kantooruren werken. Voor doelgroepen die parttime of niet werken komen daar tussen 10.00 en 13.00 en tussen 15.00 en 17.00 bij. De zaterdag is populair tussen 10.00 en 17.00 en tussen 19.00 en 21.00.

Wanneer worden nieuwsbrieven gelezen? Zelf redeneren

Beredeneer wanneer je doelgroep tijd heeft om jouw email te lezen. Veel ondernemingen hebben maandagsmorgens vergadering. Dat betekent dat er dan (waarschijnlijk) weinig belangstelling is voor jouw mails. Bedenk of jouw doelgroep je e-mails met name in hun pauzes zouden lezen, of juist onder werktijd. Dit is helemaal afhankelijk van het soort diensten en producten dat je hen te bieden hebt, én jouw relatie tot de abonnees. Als jullie regelmatig contact hebben, of jullie de vaste leverancier zijn, dan is de kans heel groot dat jouw nieuwsbrief gelezen wordt. Ongeacht het tijdstip, zo lang het maar onder werktijd is.

Wanneer jouw nieuwsbrief helpt bij hun werkzaamheden, dan lezen ze je mail waarschijnlijk kort nadat deze in hun inbox verschenen is. Wanneer het meer indirect met de werkzaamheden te maken heeft, dan bewaren ze je mail voor tijdens hun pauze. Daarbij werkt natuurlijk niet iedereen achter een computer en heeft niet iedereen zijn telefoon bij de hand. Wanneer je doelgroep bijvoorbeeld achter de draaibank werkt, dan zien zij je mails waarschijnlijk pas in de pauze of als ze tussendoor iets op moeten zoeken op de computer. Verplaats je dus in je doelgroep en bedenk dan wat de beste tijden en dagen kunnen zijn.

Je kan er voor kiezen om je B2B mails in het weekend af te leveren. Je doelgroep heeft dan waarschijnlijk meer tijd en rust om je e-mail te openen en te lezen. Maar wil je als bedrijf deze mensen in het weekend ‘lastig vallen’ met zakelijke mailtjes. Daarbij bekijkt een groot deel hun zakelijke mail alleen op het werk, dus dan beland je op de grote berg van in het weekend binnen gekomen mails.

Wanneer worden nieuwsbrieven gelezen? Gewoon uitproberen!

Eigenlijk is het versturen van nieuwsbrievenneen kwestie van logisch denken en uitproberen. Ga testen welke tijden het beste resultaat opleveren voor jouw doelgroep. Het blijft echter toch koffiedik kijken, want er is geen gouden formule. Iedere doelgroep is anders en er zijn heel veel externe factoren die een rol spelen. De meeste banen zijn afwisselend. Er zijn afspraken buiten de deur, vergaderingen, trainingen en deadlines die invloed hebben op de tijden dat er aandacht is voor jouw marketing e-mail. Daarnaast zijn er actuele zaken die van invloed zijn. Wanneer er iets gebeurt wat indruk maakt op de abonnees van je marketing mails, dan is er tijdelijk geen aandacht voor datgeen jij te melden hebt.

Het is waardevol om de statistieken van je verzonden mails te bekijken en aan de hand daarvan aanpassingen uit te voeren. Je hebt dan immers te maken met jouwdoelgroep en jouw e-mails.

Wanneer worden nieuwsbrieven gelezen? Conclusie

Het versturen van nieuwsbrieven is een kwestie van logisch denken en redeneren wat de beste tijd is. Het blijft logisch redeneren en testen welke tijd jouw abonnees jouw nieuwsbrieven het liefste lezen. Wat sowieso meespeelt voor de hoeveelheid geopende, gelezen mails en kliks op je links, is de kwaliteit van je e-mail en de waarde die jij je doelgroep levert. De onderwerpregel en de koptekst spelen daarin een belangrijke rol. Als je doelgroep ervaren heeft dat je volop waarde biedt in je marketingmails, dan zal de volgend e-mail goed geopend worden. Kortom: bouw een band op met je abonnees. Verdien hun vertrouwen, dan maakt de aflevertijd niet veel meer uit.

Wil jij direct toepasbare tips and tricks voor het versturen van nieuwsbrieven?
Ontdek hoe jij de 30 grootste e-mail marketingblunders voorkomt.