Waarom nieuwsbrieven versturen? 3 overtuigende redenen

"Waarom nieuwsbrieven versturen?" is de vraag die wij heel vaak krijgen. Het is een algemene misvatting dat nieuwsbrieven niet gelezen worden. Ga jezelf maar na. Uiteraard zijn er veel nieuwsbrieven die je zonder openen weggooit, maar er zijn vast wel een aantal nieuwsbrieven die je wel opent en leest. En van waaruit je regelmatig doorklikt. Deze nieuwsbrieven lees je omdat het bedrijf, de informatie of de producten jou aanstaan óf omdat jij getriggerd wordt om de nieuwsbrief te lezen.

Er zijn 3 belangrijke redenen om toch de moeite te nemen om nieuwsbrieven te versturen:

1: Contact houden met/ in beeld blijven van je doelgroep

Het is waardevol als mensen aan jouw onderneming denken, wanneer ze de dienst of de producten nodig hebben die jij levert.

2: Een eenvoudige en doeltreffende manier om je expertstatus op te bouwen

Door relevante en interessante informatie te delen, ziet jouw doelgroep dat jij kennis van zaken hebt. Dat jij je vak verstaat.

3: De beste manier om geïnteresseerde bezoekers naar je website en funnels te leiden

Doordat jij ervoor zorgt dat je altijd interessante artikelen schrijft en veel kennis deelt, volgen jouw abonnees vaak jouw links.

Waarom nieuwsbrieven versturen? Die worden toch nooit gelezen?

Hieronder zal ik deze redenen stuk voor stuk toelichten, zodat je het versturen van nieuwsbrieven niet meer als last, maar als een doeltreffend vat vol mogelijkheden gaat zien. Maar eerst verwijs ik jou naar deze waardevolle podcast die wij hierover gemaakt hebben:

Waarom nieuwsbrieven versturen? Om contact te houden met/ in beeld te blijven van je doelgroep

'Uit het oog, uit het hart.' Door regelmatig (1 á 2x per maand) een nieuwsbrief te versturen blijf je in beeld bij je abonnees. Als jij je emaillijst op de juiste manier hebt opgebouwd, dan bestaat jouw lijst uit mensen die geïnteresseerd zijn in jouw diensten, producten of de onderwerpen die hier direct mee te maken hebben. Hier zal ik even een voorbeeld van geven, anders wordt 't wellicht wat vaag: Stel jij verkoopt gereedschap, dan zijn 'doe het zelf klussen' onderwerpen die hier direct mee te maken hebben.
Wanneer jij in beeld blijft met je abonnees, dan verlaag jij de drempel om contact met jou op te nemen. Ze leren jouw onderneming beter kennen. Daarnaast wordt er aan jouw onderneming gedacht als jouw abonnees nodig hebben wat jij hen te bieden hebt. Via de nieuwsbrief kun je jouw producten en diensten onder de aandacht brengen. Daardoor kun je jouw abonnees kennis laten maken met alle producten en diensten die jouw onderneming te bieden heeft. Om bij het gereedschap te blijven, geef ik hier ook een voorbeeld van. Stel je abonnee heeft ooit een boormachine bij jou gekocht. Dan kan het heel waardevol zijn om te weten dat jullie boren kunnen slijpen, bijzondere boren in het assortiment hebben of een accuservice hebben.

Waarom nieuwsbrieven versturen? Eenvoudige en doeltreffende manier om je expertstatus op te bouwen

Het is waardevol om gezien te worden als expert in jouw vakgebied. Het zorgt ervoor dat mensen sneller voor jouw onderneming kiezen als ze producten of diensten nodig hebben. Als jij flinke knieklachten hebt, dan ga je toch ook liever naar een orthopeed, dan naar je huisarts? En dan het liefst naar een orthopeed die goede resultaten behaald heeft bij dezelfde soort klachten als jij hebt. Naar de expert dus.
Het versturen van nieuwsbrieven geeft jou de perfecte mogelijkheid om kennis te delen. Om te laten zien dat jij jouw vak verstaat. Dat jij de expert bent in jouw branche. Hoe waardevoller de kennis is voor jouw doelgroep, hoe meer ze jouw onderneming gaan waarderen. Daarom is het waardevol om een soort kennisbank te worden voor jouw doelgroep. De stap om contact op te nemen, iets te kopen of jullie diensten in te schakelen is dan snel genomen.

Waarom nieuwsbrieven versturen? Om geïnteresseerde bezoekers naar je website en merkfunnels te leiden

Je nieuwsbriefabonnees zijn (als het goed is) geïnteresseerd in datgeen jij te bieden hebt. Daarom is dit dé manier om bezoekers naar je website en merkfunnels te leiden, waar je ze verleid om contact op te nemen, jouw producten te kopen of van jullie diensten gebruik te maken. Onderzoek waar de problemen zitten van je doelgroep en welke vragen ze hebben met betrekking op jouw vakgebied. Schrijf daar waardevolle artikelen over. Dit vergroot het vertrouwen in jouw onderneming en de kennis die jullie in huis hebben. Geef bijvoorbeeld praktische, direct toe te passen tips. Dat is voor velen een reden om op de link in je nieuwsbrief te klikken, zodat ze het gehele artikel kunnen lezen. Vraag je werknemers of de gebruikers naar tips en ideeën. Dat kan verrassende en waardevolle informatie opleveren. Of vertel wat over de achtergrond van een bepaald product of van het productieproces. Als er bijvoorbeeld veel aandacht is voor duurzame productie, dan kan dat waardevolle informatie zijn voor je klant.
Zorg er altijd voor dat je de nieuwsbrief tekst zodanig opstelt, dat je abonnees getriggerd worden om op de link te klikken.

Twijfel niet langer en ga nieuwsbrieven versturen!

Na het lezen van dit artikel heb je alle reden om regelmatig nieuwsbrieven te gaan versturen. Er is geen ander middel dat zó effectief is om je doelgroep te bereiken. Dat zó effectief is om sales te realiseren, mits je de juiste route volgt. En het versturen van nieuwsbrieven is, na het opbouwen van je e-maillijst, de eerste stap in deze route. Zorg er alleen wel voor dat jij het op de juiste manier doet…
Ontdek hoe jij de 10 grootste e-mail marketingblunders voorkomt.