Voorbereiden nieuwsbrieven: maak in zo kort mogelijke tijd een effectieve nieuwbrief
Het voorbereiden van je nieuwsbrieven is zelfs nog belangrijker dan het maken van nieuwsbrieven. Door je hier op te richten, kun je heel veel tijd en moeite besparen, élke keer dat jij een nieuwsbrief de deur uit wilt doen. Het kan het verschil maken tussen ertegen op zien, deze taak uitstellen, op den duur zelfs afstellen en het consequent sturen. Als je dan voor ogen houdt hoe belangrijk het versturen van nieuwsbrieven is voor het contact met je doelgroep, dan is het de investering zeker waard. Het kan ervoor zorgen dat jullie als expert worden gezien door jullie doelgroep. Daardoor nemen ze sneller contact met jullie op als ze datgeen nodig hebben dat jullie te bieden hebben. Jij koopt toch ook het liefste bij iemand die verstand van zaken heeft? “Die is goed want die heb ik thuis ook” voldoet al lang niet meer.
In 4 stappen je nieuwsbrieven voorbereiden:
1. Kies het mailprogramma dat het beste aansluit bij jouw wensen
Het gebruiken van het juiste nieuwsbriefprogramma kan jou heel veel tijd en ergernis schelen.
2. Verzamel een grote lijst met onderwerpen
Met een flinke onderwerpenlijst heb je altijd voldoende inspiratie om te gaan schrijven.
3. Zorg ervoor dat jij je input krijgt
Het interview van een collega, klant of samenwerkingspartner levert doorgaans waardevolle content op.
4. Alle teksten klaar hebben
Het schrijven van de triggertekst voor in de nieuwsbrief kost jou het minste tijd en moeite als je dat doet zodra jij je blog af hebt. Schrijf ook meteen de onderwerpregel en koptekst.
Voorbereiden nieuwsbrieven begint bij het mailprogramma
Vaak wordt er al gewerkt met een mailprogramma. Ook dan is het een goede voorbereiding om te onderzoeken wat de beste keus is voor jullie onderneming. Er zijn namelijk wezenlijke verschillen die wij overzichtelijk voor jou naast elkaar gezet hebben in ons blog hierover.
Het kiezen van het juiste mailprogramma kan je veel tijd besparen, elke keer dat je een nieuwsbrief maakt. Daarbij zit er veel verschil in resultaten. Wij onderscheiden getoonde resultaten en werkelijke resultaten. Ja, daar zit verschil in. Ook dat leggen we uit in bovengenoemd blog. Door het resultaat te meten, weet je wat het effect is van je nieuwsbrieven. Daarnaast kun je zien waar je doelgroep door getriggerd wordt, waarin ze geïnteresseerd zijn. Daar kun je je content op afstemmen, zodat je resultaten goed blijven en zelfs verbeteren. Het voorbereiden van je nieuwsbrieven begint dus met het kiezen van het mailprogramma dat het beste aansluit op jouw wensen.
De zoektocht naar onderwerpen
Wanneer je elke keer dat er een nieuwsbrief gemaakt moet worden, moet bedenken ‘waar het dit keer nou weer over moet gaan’, dan wordt de drempel om te beginnen steeds hoger. Daarom is het belangrijk om een content kalender te maken. Om een lijst met onderwerpen te verzamelen én te weten wie jou de juiste input kan geven voor dat onderwerp. Laten we beginnen met de onderwerpen. Stimuleer het team om mee te denken door een brainstormsessie te organiseren. Met name de salesafdeling is belangrijk hierin. Zij hebben immers contact met jullie klanten, zij horen de vragen, zij weten wat jullie klanten belangrijk vinden. Dat is een mooi uitgangspunt voor de brainstormsessie.
Stel vervolgens de vragen:
· Wat kunnen ze met …?
. En wat nog meer?
· En wat nog meer?
. Wat levert het hen op?
. En wat nog meer?
. En wat nog meer?
· Wat missen ze als ze het niet kopen?
. En wat nog meer?
. En wat nog meer?
Stimuleer daarbij om verder te denken dan de eerste antwoorden, verder dan de standaard antwoorden. Gekke antwoorden leiden vaak naar goede ideeën. Stimuleer dus om outside the box te denken. Laat je team zich verplaatsen in je doelgroep en laat ze verder en verder denken.
Ik geef even 2 voorbeelden:
Het kopen van een vloerkleed geeft warmte en sfeer in je woonkamer. Het verbindt de meubels in je zithoek, waardoor het een geheel wordt. Het zorgt voor eenheid en gezelligheid. Het geeft een gevoel van ‘thuis komen’. Hierdoor kun jij je beter ontspannen als je thuis bent en kom je meer tot rust. Hierdoor kun je meer werk verzetten. Hierdoor wordt de kans op promotie op je werk groter.
Of:
Het kopen van een zaagtafel maakt klussen makkelijker. Daardoor kun je meer meubels zelf maken. Zoals een konijnenhok voor je dochter dat jullie samen ontwerpen. Wellicht helpt je dochter zelfs mee met het maken. Daarmee versterk je de band met je dochter én je leert je dochter hoe leuk het is om te klussen. (En je leert haar dat het mooiste konijnenhok ter wereld niet perfect hoeft te zijn.) Zie je al voor je hoe ze elke keer als ze haar konijn eten geeft, trots op zichzelf is?
Hoe leuk is het om een blog hierover te schrijven?
Voorbereiden nieuwsbrieven, hoe krijg je de input?
Zodra je een flinke lijst met onderwerpen hebt, kun je gaan onderzoeken wie jou de juiste input kan geven voor de onderwerpen waar je zelf niet voldoende vanaf weet. Maak vervolgens een schema en deel dat met je teamleden, zodat ze weten wanneer je de informatie nodig hebt. Ik heb gemerkt dat het ‘t makkelijkste werkt als je gaat interviewen. Dan kun je precies de informatie krijgen die je nodig hebt, waardoor je het blog sneller kan schrijven.
Een goede voorbereiding is het halve werk
Met bovenstaande voorbereidingen kun jij snel en zonder al te veel moeite je nieuwsbrieven maken. Je zal zien dat je er dan snel een routine in krijgt, waardoor je er niet tegenop gaat zien. Naast dat het regelmatig versturen van nieuwsbrieven goed is voor het contact met je doelgroep, zorgt het regelmatig plaatsen van nieuwe blogs op je website voor een betere SEO score. Volop goede redenen dus om regelmatig waardevolle nieuwsbrieven te versturen. Mits je deze veel gemaakte blunders weet te vermijden…
Ontdek hoe jij de 30 grootste e-mail marketingblunders voorkomt.