Vergelijking van 4 nieuwsbrief pakketten, wat is de beste keus voor mij?
Vergelijking van nieuwsbrieven is een hot item, want wij krijgen er veel vragen over. De meeste ondernemers willen weten wat de verschillen zijn en wat ze ermee kunnen. Met name over de afleverratio willen ondernemers veel weten. Een groot aantal mails, ook van ondernemingen met grote namen, belandt in de Spambox. Herkenbaar? Dat wil je uiteraard voorkomen bij de mails die jij verstuurt! Aangezien ik een nieuwsgierige marketeer ben, heb ik veel nieuwsbriefprogramma’s getest. In dit blog bespreken we de 4 meest gebruikte pakketten, zodat jij een gedegen keus kan maken.
De 4 meest gebruikte nieuwsbrief pakketten zijn:
1. Mailchimp
Dit is het meest laagdrempelige nieuwsbriefprogramma. Er zijn diverse voordelen, en er kleven ook enkele nadelen aan dit mailprogramma.
2. Flitzmail
Snel groeiend e-mailprogramma dat opvallend eenvoudig is in het gebruik.
3. Active Campaign
Een uiterst uitgebreid e-mail pakket dat zich met name richt op marketing automation.
4. Hubspot
Dit pakket is nog uitgebreider van het pakket van Active Campaign. Dit is met name interessant als je marketing/ merkfunnels maakt.
Vergelijking nieuwsbrief pakketten, Mailchimp
Mailchimp is een laagdrempelig nieuwsbriefprogramma omdat het tot 2000 adressen gratis is. Op het oog lijkt het een eenvoudig programma, maar in de praktijk valt dat tegen. Wij horen dit ook altijd terug van klanten: “Het maken van een nieuwsbrief met Mailchimp is een hoop gedoe en duurt lang.” Ze kunnen die taak niet even door een collega over laten nemen omdat ’t onlogisch werkt. De nieuwsbrief wordt opgemaakt door middel van templates die lastig aan te passen zijn. Daarbij is het een uitdaging om de afbeeldingen te plaatsen zoals jij dat wilt. Alleen als je de afbeelding op de juiste formaat upload, wordt ‘ie naar wens geplaatst. Daarbij verspringt de tekst vaak hinderlijk waardoor het vaak niet mogelijk is om alles netjes uit te lijnen. En onderaan de mail wordt standaard het Mailchimp logo geplaatst, wat niet professioneel overkomt.
Bovenstaande eigenschappen zijn nog mee te leven, ware het niet dat er vervuilde SMTP lijnen gebruikt worden. Dit zijn lijnen waar veel Spam mails over verstuurd worden. Hierdoor krijgen deze lijnen een slechte reputatie. Helaas geldt die reputatie voor alle mail die over die lijnen verstuurd worden. Je nieuwsbrieven belanden dan direct in de Spambox van je abonnees, áls de mails al afgeleverd worden. Door je nieuwsbrieven over die SMTP lijnen te versturen komt jullie emailadres direct op de greylist te staan. Er is dan niet zo heel veel nodig om op de blacklist te belanden. In dat geval worden alle mails met jullie emailadres geblokkeerd. Dat wil je niet!
Vergelijking nieuwsbrief pakketten, Flitzmail
Flitzmail maakt gebruik van bouwblokken, waarmee je door middel van drag and drop snel en eenvoudig je nieuwsbrief maakt. Deze blokken zijn aan te vullen met bouwblokken in jullie huisstijl. Het plaatsen van afbeeldingen gaat makkelijk, ongeacht het formaat in de opmaak. En als je geen geschikte afbeelding hebt, dan kun je via de koppeling een gratis, rechtenvrije afbeelding direct op Pixabay uitzoeken en plaatsen. Flitzmail nieuwsbrieven hebben een hoge afleverratio, doordat er uitsluitend gebruik gemaakt wordt van kwalitatieve SMTP lijnen. Dat betekent dat jouw nieuwsbrieven afgeleverd worden in de inbox van jullie abonnees.
Naast het aantal nieuwsbrieven dat geopend is en het aantal kliks, maakt dit nieuwsbrieven pakket een koppeling met je website. Via webtracking zie je of je abonnee doorgeklikt heeft naar andere pagina’s op jouw website. Je kan het surfgedrag zelfs volgen als ‘ie terugkeert naar je website. Is het voor jou interessant om te weten als een bezoeker terugkeert naar een bepaalde pagina op jouw website? Dat lijkt mij hele waardevolle informatie! Daarnaast zijn de resultaten eenvoudig in te laden in Powerpoint. Hierdoor kun je ze op een professionele manier presenteren aan het management.
Vergelijking nieuwsbrief pakketten, Active Campaign
Active Campaign nieuwsbrieven bouw je op met behulp van templates en drag and drop. De manier van opmaken is vrij stug, waardoor het veel tijd kost om je nieuwsbrief er professioneel uit te laten zien. Dit nieuwsbriefprogramma richt zich met name op marketing automation. Dit zijn de serie mails die gekoppeld worden aan merkfunnels.
Bij Active Campaign krijg je een uitgebreide rapportage, inclusief site tracking, waardoor jij je bezoeker kan volgen. De afleverratio is onvoldoende door het gebruik van slechte kwaliteit SMTP lijnen. Wanneer je geen merkfunnels hebt en je dit programma uitsluitend gebruikt voor het versturen van nieuwsbrieven, dan krijg en betaal je teveel.
Vergelijking nieuwsbrief pakketten, Hubspot
Hubspot is anders dan de andere pakketten, omdat er een CRM in zit: je zet je klantenbestand erin. Als je naast het verzenden van nieuwsbrieven ook merkfunnels wilt gaan bouwen, inclusief landingspagina’s, mailsequenses en sociale media, dan is dit pakket het overwegen waard. Je krijgt alles in één (prijzig) pakket. Wanneer je het alleen gebruikt voor het versturen van nieuwsbrieven, dan is het veel te duur. Het is geschikt voor ondernemers die serieus alles op willen pakken en integreren. Voor ondernemers die hun workflows optimaal willen inrichten. Die de kennis in huis hebben om dat te doen én die ervoor zorgen dat er tijd is om dat te doen.
Workflows zijn het spinnenweb van landingspagina’s met email sequences van minimaal 10 mails en sociale media campagnes. Dat is marketing op een hoog kennisniveau. Je kan namelijk alleen effect bereiken als je alles optimaal op elkaar afstemt en als je heel goed weet wat je doet en waarom. Zo niet, dan haal je niet het maximale uit het pakket en betaal je dus voor featers die je niet gebruikt.
Tot slot zijn de SMTP lijnen van redelijke kwaliteit, waardoor je afleverratio niet optimaal zal zijn.
Conclusie
De afweging om het ene of het andere nieuwsbriefpakket te kiezen hangt af van de vraag in welke mate je emailmarketing in wilt zetten. Wil je 1 a 2X per maand een nieuwsbrief versturen waarbij je snel resultaat kan behalen. Dan is Flitzmail het programma, omdat het snel en makkelijk werkt mét een hoge afleverratio. Ga je naast het versturen van nieuwsbrieven merkfunnels opbouwen, dan is het waardevol om ook naar Active Campaign en Hubspot te kijken.
Het versturen van nieuwsbrieven (e-mail marketing) is de bewezen effectieve manier om omzet te behalen… míts je het goed doet! Trap niet in de valkuilen waar andere ondernemers al mee te maken hebben gehad:
Ontdek hoe jij de 30 grootste e-mail marketingblunders voorkomt.