Nieuwsbrieven maken met Mailchimp, de beste keus… of niet?
Nieuwsbrieven maken met Mailchimp lijkt een hele goede keus omdat het een veel gebruikt nieuwsbriefprogramma is. En het is nog gratis ook! Maar of het de beste keus is… Om die vraag te beantwoorden moeten we Mailchimp eerst maar eens nader bekijken.
De 3 meest genoemde redenen om voor Mailchimp te kiezen:
1. Het is gratis
Het feit dat je, tot een bepaald aantal, gratis kan mailen, is voor veel onderneming een hele goede reden om voor Mailchimp te kiezen
2. Iedereen gebruikt het
Iedereen, dat is wat overdreven, maar er zijn inderdaad veel ondernemingen die hun nieuwsbrieven via Mailchimp versturen. Er kleven echter nadelen aan… Daarover vertel ik hieronder.
3. Ik heb er bij mijn vorige werkgever mee gewerkt, dus ik ben dat programma gewend
Het is logisch dat je voor Mailchimp kiest als je daar al veel nieuwsbrieven mee verstuurd hebt. Het wordt pas lastig als jij het versturen van de nieuwsbrieven aan een collega uit wilt besteden. Dat vergt namelijk nogal wat uitleg.
Waarschuwing voor gebruikers van Mailchimp
Luister deze podcast om te ontdekken welk risico jij loopt als je Mailchimp gebruikt:
Nieuwsbrieven maken met Mailchimp hoe gaat dat?
Om nieuwsbrieven te maken met Mailchimp moet je je eerst registreren. Vervolgens kun jij je adressenlijst inladen en de nieuwsbrief gaan maken. De website en tool zijn in verschillende talen leesbaar, niet in het Nederlands. Er zijn verschillende mogelijkheden om de nieuwsbrief te maken. Het beste kun je eerst een template (laten) maken, zodat je elke keer dezelfde look and feel van je nieuwsbrief krijgt. Vervolgens kun je deze template vullen met tekst en afbeeldingen.
Ondanks de template is het vaak lastig om de teksten en afbeeldingen netjes te krijgen. Vaak zijn er extra spaties of verspringt de tekst, waardoor het geheel er rommelig uitziet. Als je nieuwsbrief klaar is, kun je hem direct versturen of klaar zetten om hem op een later tijdstip te versturen. Het maken en versturen van de nieuwsbrief lijkt heel makkelijk, maar blijkt in de praktijk vrij lastig en een tijdrovende klus te zijn.
Nieuwsbrieven versturen met Mailchimp is gratis, maar niet zonder risico’s…
Het versturen van nieuwsbrieven via Mailchimp is inderdaad gratis. Maar daardoor kleven er ook enkele nadelen aan. Nadelen die flinke risico’s voor jouw onderneming kan opleveren…
Om de nieuwsbrieven te versturen worden door Mailchimp goedkope SMTP lijnen gebruikt. Iedereen kan een gratis mailchimp account aanmaken en mails versturen, dus ook spammers. De SMTP lijn krijgt een slechte reputatie. Hoe meer spammail verzonden wordt over de SMTP lijnen, hoe meer e-mails geblokkeerd worden. En dat zijn niet alleen de e-mails van de spammers, maar ook jouw mails.
Ondanks dat jouw abonnees toestemming hebben gegeven om hen mails te sturen, belanden jouw mails in de spambox. Of worden ze helemaal niet bezorgd. Je emailadres komt dan op de greylist.
En dat is nog niet alles… Als je de pech hebt dat er een actieve spammer op ‘jouw’ lijn zit, dan is de kans heel groot dat je op de blacklist beland. Dan wordt jouw emailadres geblokkeerd in alle inboxen. Dan gaat het niet meer uitsluitend om het afleveren van je nieuwsbrieven, nee, dan gaat het om alle emails met hetzelfde emailadres! En aangezien dat vaak info@bedrijfsnaam is, heb je dan een groot probleem. Gratis kan dan toch heel duur worden.
Is je nieuwsbrief maken met Mailchimp de beste keus?
Aangezien Gratis nooit Gratis is (waaruit komen de verdiensten??), is het waardevol om te kiezen voor een betaald emailprogramma. Er is keus genoeg. Als je alleen al let op de afleverratio, dan heb je dit snel terugverdiend. Je doet immers niet voor niets je best om een grote, waardevolle emaillijst te krijgen. Je wilt dan ook dat alle abonnees jouw mails in hun inbox ontvangen. Daarnaast kun je enorm besparen (tijd=geld) als je een nieuwsbriefprogramma gebruikt dat gebruiksvriendelijk is.
Dus de vraag of Mailchimp de beste keus is om nieuwsbrieven te maken kun je nu eenvoudig beantwoorden.
En als we het dan toch over het maken van nieuwsbrieven hebben, dit is waardevolle content voor jou die je niet wilt missen:
Ontdek hoe jij de 30 grootste e-mail marketingblunders voorkomt.