Hoe maak ik in 4 stappen nieuwsbrieven die er professioneel uitzien en snel gemaakt kunnen worden?
Hoe maak ik nieuwsbrieven zonder dat het (al) te veel tijd kost en het geheel er zakelijk en aantrekkelijk uitzien? Dat is de struggle van de meeste mensen die de taak om een nieuwsbrief te gaan maken op hun bord krijgen. Want hoe begin je? Waar moet de nieuwsbrief over gaan en waar moet de nieuwsbrief aan voldoen? Het antwoord op deze vragen krijg je in dit blog.
4 Stappen om snel je nieuwsbrieven te maken die er professioneel uitzien:
1. Zorg voor een flinke lijst met onderwerpen
Houd eens een brainstormsessie met je salesteam. Kijk daarbij veel verder dan de meest voor de hand liggende onderwerpen. Gebruik als uitgangspunt datgeen wat voor jullie klanten interessant kan zijn. Datgeen wat jullie klanten willen weten. Datgeen dat jullie kunnen betekenen voor jullie klanten. Het probleem dat jullie oplossen. De verandering die de aanaschaf teweeg kan brengen voor jullie klanten.
2. Schakel waar nodig bijtijds collega’s in
Wil je het blog wilt laten schrijven door een collega? Vraag dit dan een tijd voordat jij de nieuwsbrief wilt versturen. Veel mensen schuiven deze opdracht namelijk naar beneden op hun to do lijst. Door je collega te interviewen en zelf het blog te schrijven, heb je meer invloed op de tijd.
3. Schrijf na het blog direct de onderwerpregel, kop en triggertekst voor de nieuwsbrief
Als je het blog afhebt, is het het snelste en het makkelijkst om direct de teksten voor de nieuwsbrief te schrijven. Je hoeft je dan niet nog een keer in de tekst te verdiepen.
4. Gebruik een gedegen e-mailprogramma
Er zit heel veel verschil tussen e-mailprogramma’s. De meeste hebben een vervelende overeenkomst: het is lastig en vrij tijdrovend om je nieuwsbrief er goed uit te laten zien. In ons blog XXXX vergelijken wij de 4 meest gebruikte nieuwsbrief programma’s met elkaar.
Hoe maak ik nieuwsbrieven, start met deze 20 tips
Beluister deze podcast met praktische aanwijzingen en waardevolle wetenswaardigheden over het versturen van nieuwsbrieven:
Hoe maak ik nieuwsbrieven, met welk programma?
Vaak wordt er al gewerkt met een emailprogramma. Je kan ervoor kiezen om met dat programma te gaan werken, maar je kan ook eerst de verschillende nieuwsbriefprogramma’s met elkaar vergelijken. Er zit namelijk veel verschil in. Verschillen die direct invloed kunnen hebben op de uitstraling van jouw nieuwsbrief én op de open- en klikrate. Lees het blog ‘Hoe schrijf je een nieuwsbrief die veel opens en kliks oplevert?’, zodat jij de kans op goede resultaten aanzienlijk kan vergroten.
Zodra je het gekozen nieuwsbriefprogramma hebt opgestart en de mailadressen van jullie abonnees zijn ingeladen, kun je de nieuwsbrief gaan maken. Het komt professioneel en betrouwbaar over als de look and feel overeenkomt met jullie huisstijl. Gebruik daarom jullie logo en huiskleuren in het ontwerp. Zorg ervoor dat je nieuwsbrief een rustige en overzichtelijke opbouw heeft.
Hoe maak ik nieuwsbrieven en waar moeten ze over gaan?
Voor veel marketingmedewerkers is het onderwerp van de nieuwsbrief een terugkomend obstakel. En dat terwijl dit helemaal niet nodig is! Er is namelijk een hele eenvoudige oplossing voor. Houd maar eens een brainstormsessie. Begin bij het product of de dienst en noem de voor- en nadelen maar eens op.
Stel de vragen:
• “Waarom kopen mensen ons product (of dienst)?”
• “Waarom kopen mensen ons product niet?”
Vervolgens ga je hier lagen omheen maken.
Ik geef je een voorbeeld: Een boormachine is veel meer dan alleen maar een boormachine. Met een boormachine kun je bijvoorbeeld een fietsenhok maken, waardoor er weer loopruimte komt in de garage. Hierdoor is er eindelijk ruimte voor die mountainbike en kun je jouw conditie gaan verbeteren.
Ga maar eens creatief bedenken wat de meerwaarde is van je product. Denk praktisch en denk veel verder dan dat je gewend bent. Ga vervolgens met deze informatie een lijst met onderwerpen maken. En als je toch iedereen bij elkaar hebt, dan kun je meteen de taken verdelen voor de input die je voor de verschillende onderwerpen nodig hebt. Schrijf je blogs dus niet op product niveau, maar schrijf over het probleem dat het oplost en over datgeen dat het jouw klant oplevert.
Nog een voorbeeld: Sporten in de sportschool doe je (doorgaans) niet omdat dat zo ontzettend leuk is, maar bijvoorbeeld om gewicht te verliezen, breder te worden en je mooier te voelen. Daardoor kun (/verwacht/ hoop) je dat je aantrekkelijk wordt, een relatie krijgt of makkelijker iemand kan versieren. Als je dat bereikt hebt zit je zaterdagavond niet alleen op de bank, maar ga je gezellig stappen en heb je veel vrienden/ vriendinnen.
Schrijf dus artikelen over het effect van het sporten.
Hoe maak ik nieuwsbrieven, waar moet de nieuwsbrief aan voldoen?
Om het vertrouwen van je lezer te krijgen, is het belangrijk dat je nieuwsbrief alle benodigde gegevens bevatten. Daarom plaats je onderaan de nieuwsbrief een blok met alle relevante contactinformatie, inclusief sociale medialinks. Het nieuwsbriefprogramma plaats automatisch de afmeldlink onderaan je nieuwsbrief. Dus aan die verplichting voldoe je automatisch.
Om te scoren met je nieuwsbrief is het belangrijk om een pakkende onderwerpregel, een overtuigende koptekst en nieuwsgierig makende triggertekst te plaatsen. Dit zorgt voor een hogere open- en klikrate. Uiteraard plaats je een ‘lees verder’ link onderaan je tekst en zet je er een relevante afbeelding bij. Het werkt het beste als je per nieuwsbrief één onderwerp belicht. Daarnaast kun je een overtuigende tekst regel toevoegen met de pay-off van je onderneming.
Hoe maak ik een nieuwsbrief, samenvatting
Als je het niet gewend bent om nieuwsbrieven te maken, dan vergt het enige voorbereiding. Zodra je een lijst onderwerpen hebt, én iedereen weet wanneer je welke info nodig hebt, dan kun je snel aan de slag met de blogs. Verder is het vooral een kwestie van doen. Gebruik daarvoor de informatie uit onze blogs, dan komt het helemaal goed. Succes!
Tip: Besteed je tijd goed en trap niet in de valkuilen waar andere ondernemers in terecht zijn gekomen:
Ontdek hoe jij de 30 grootste e-mail marketingblunders voorkomt.