Deze 5 factoren laten jouw nieuwsbrieven in de spambox belanden!
Om de mailbox zo goed mogelijk te beveiligen, scant het mailprovider programma alle inkomende mails. Mails die als ‘onveilig’ bestempeld worden, belanden in de spamboxen. Als je niet weet waar je op moet letten, dan loop je grote kans dat jouw nieuwsbrieven ook in de spambox belanden en daardoor waarschijnlijk niet gelezen worden.
Op deze 5 aandachtspunten moet je letten om je nieuwsbrieven niet in de spambox te laten belanden:
1. De onderwerpregel
Er zijn diverse spamgevoelige woorden en tekens. Dat zijn woorden die je niet in je onderwerpregel moet plaatsen, want die zorgen ervoor dat je nieuwsbrief direct afgekeurd wordt door de e-mailprovider.
2. De koptekst
Ook de koptekst wordt gescand op spamgevoelige woorden. Met alles wat afwijkt loop je het risico dat je mail een hoge spamscore krijgt.
3. De verhouding tekst/ afbeeldingen
Je nieuwsbrief wordt op veel punten beoordeeld. Ook de verhouding tussen afbeeldingen en tekst kan jouw spamscore verhogen.
4. Het aantal links in de mail
‘Foute’ mails bevatten doorgaans heel veel links. Vandaar dat de aanwezigheid van veel links de kans vergroot dat jouw nieuwsbrief in de spambox belandt.
5. De SMTP lijnen waarover de mail binnenkomt
Hoe ‘vuiler’ jouw SMTP lijnen zijn, hoe minder mails er in de inbox belanden. De keus van het nieuwsbrief programma wordt hierdoor erg belangrijk…
Hieronder lig ik al deze punten verder toe, zodat jij ervoor kan zorgen dat jouw nieuwsbrieven in de inbox afgeleverd worden.
Aandachtspunten bij de onderwerpregel en koptekst
De onderwerpregel en de kopteksten in je nieuwsbrief worden gescand op bepaalde woorden zoals:
· Gratis
· Bonus
· Voordeel
· Winnen
· Verdien
· Maak kans
· Aanbieding
· Gewonnen
· Korting
· Dating
Dit zijn concrete voorbeelden. Daarnaast werken afgeleiden daarvan spam verhogend: niet alleen ‘dating’, maar ook ‘versieren’ is spamgevoelig. Bekijk dus niet alleen of het woord dat je wilt toepassen in deze lijst staat, bekijk ook of soortgelijke woorden in de lijst staan.
Kijk uit met deze triggertekens
Naast bepaalde woorden, zijn er meer triggers die ervoor zorgen dat je nieuwsbrief niet in de juiste box afgeleverd wordt. Denk daarbij aan overmatig gebruik van HOOFDLETTERS, leestekens zoals: ???, %, !!!!!, #, €, $, getallen zoals 555 en vreemd gebruik van spaties. Eigenlijk werkt alles wat er onnatuurlijk uitziet als een rode lap op een stier.
De verhouding tussen tekst en afbeeldingen en de hoeveelheid links
Met afbeeldingen kun jij je nieuwsbrieven aantrekkelijker maken om te lezen. Daarbij versterken goed gekozen afbeeldingen je teksten. Zorg ervoor dat de verhouding tussen afbeeldingen en tekst in ieder geval 50/ 50 is, óf dat er meer tekst is dan afbeeldingen. En dat is ook prettig, want met de tekst trigger jij jouw abonnees om op de link naar je website te klikken. En als we het dan toch over links hebben… Stouw je nieuwsbrief niet vol met links, want dan wordt jouw nieuwsbrief gezien als spammail. Plaats per onderwerp, dus per triggertekst 1 link. Dat werkt sowieso het beste, want dan kun je volledig naar die link toeschrijven.
Zo belangrijk zijn kwalitatieve SMTP lijnen…
Om je kans op aflevering van je e-mails te vergroten, speelt de kwaliteit van de SMTP lijnen waarover de mails verstuurd worden een grote rol. Er zit namelijk veel verschil in lijnen. Wanneer je gebruik maakt van kwalitatief slechte SMTP lijnen, dan belanden sowieso veel van je mails in de spam box, ook als je geen woorden uit de spamwoorden top 10 gebruikt. Je hebt namelijk altijd te maken met de andere gebruikers van deze lijnen. Wanneer zij mails sturen met een hoge spamscore, dan krijgen jouw mails ook een slechte reputatie. En komen ze in de spam box of worden ze helemaal niet afgeleverd. De aanbieder van het nieuwsbrief programma bepaalt welke kwaliteit SMTP lijnen gebruikt worden.
Zo, nu weet je wat je moet doen om zo veel mogelijk nieuwsbrieven netjes bezorgd te krijgen. Maar er is nog veel meer waar je op moet letten wanneer je nieuwsbrieven verstuurt. Daarom geef ik jou deze tip:
Ontdek hoe jij de 30 grootste e-mail marketingblunders voorkomt.