8 tips: Hoe zorg ik ervoor dat mijn nieuwsbrieven niet in de spambox belanden?

Het maken van een nieuwsbrief, dat gaat niet vanzelf. Daarom is het heel erg waardevol dat je mail niet in de spambox belandt, maar dat ‘ie netjes in de inbox afgeleverd wordt. De kans op een hoge openrate neemt daarmee namelijk enorm toe. Oftewel: de kans dat jouw nieuwsbrief gelezen wordt en dat jouw abonnees doorklikken naar jouw website neemt daarmee ook enorm toe.

Deze richtlijnen zorgen ervoor dat jouw nieuwsbrieven niet in de spambox belanden:

1: Vermijdt deze spamwoorden:

Woorden als: gratis, fantastisch, winnen, verdien, maak kans en laatste kans zijn woorden die ervoor zorgen dat jouw mail als spam gezien wordt.

2: Vermijdt deze tekens:

Een aantal vraagtekens achter elkaar, uitroeptekens, woorden in hoofdletters en vetgedrukte tekst. Eigenlijk alles wat te veel afwijkt van normaal geschreven tekst.

3: Vermijdt rare of schreeuwerige koppen

Bijvoorbeeld: Lenteaanbieding: koop NU 2 zakken POTGROND voor de prijs van 1!!!
Profiteer van onze VROEGBOEKVOORDEEL en maak NU een afspraak met onze ADVISEURS!!!
Bezoek ons op de CAMPINGBEURS hal 4 stand 2583

4: Mail alleen relevante informatie

Lever altijd kwaliteit, zodat je zo veel mogelijk binding en betrokkenheid krijgt met je abonnees.

5: Vraag je lezers wat ze interessante informatie vinden

Deel een poll, vraag je publiek of laat je verkoopteam deze vraag eens aan je klanten te vragen waar ze meer info over willen.

6: Mail op vaste tijden

Bijvoorbeeld elke 3e donderdag van de maand om 11.00. Dit vergroot de betrokkenheid met de lezer en het is voor jou een stok achter de deur om de content op tijd af te hebben.

7: Laat je domeinnaam achter cloudflair plaatsen

Deze gratis tool laat je inbouwen op je website. Hierdoor verbetert direct je domeinreputatie, waardoor de kans dat je mails in de inbox afgeleverd worden enorm vergroot.

8: Zorg voor een goede beeld/ tekstverhouding

Je nieuwsbrief moet meer tekst dan afbeeldingen bevatten, anders wordt je mail gezien als spam. En dit is ook handig, want je wilt je lezer naar je link leiden. Daar heb je wat tekst voor nodig om de lezer mee te trekken in je verhaal.

Podcast over het verbeteren van jouw afleverratio

Kennis is macht: verhoog je afleverratio met behulp van deze praktische tips:

Het vermijden van spamboxen is makkelijk (als je weet hoe)

Nieuwsbrieven worden verstuurd over SMTP lijnen. De meeste e-mail pakketten gebruiken echter SMTP lijnen van slechte kwaliteit. Bedrijven die spammails versturen maken veelvuldig gebruik van deze pakketten en daarmee van deze lijnen. Dat wil zeggen dat ze:
• Op onregelmatige tijden en dagen mailen
• Slechte kwaliteit mailinglijsten hebben (geen toestemming en adressen die niet kloppen)
• Mails versturen met veel links erin
• Mails versturen met spam gevoelige onderwerp regels en kopteksten
• Door abonnees vaak aangemerkt worden als spam

Wanneer een SMTP lijn vervuild is, worden alle mails die over die lijn verzonden worden aangemerkt als spam. Ja, ook jouw mail belandt dan in de spambox. De afleverratio is dan bedroevend laag. Dat is zonde van jouw tijd en energie! Jullie e-mailadres staat daarmee direct op de greylist van emailproviders zoals Outlook. En als je veel pech hebt, belandt jouw e-mailadres waarmee jij de nieuwsbrief verstuurt op de blacklist! Ik leg je in een volgend blog uit wat deze lijsten inhouden.

Hoe kun je een goede afleverratio behalen?

Een goede afleverratio kun je uitsluitend behalen door een e-mailpakket te kiezen die gebruik maakt van kwalitatief goede SMTP lijnen. Daarbij is het belangrijk dat jij je lijst regelmatig opschoont, op vaste dagen en tijden mailt en zo min mogelijk spamwoorden gebruikt in je onderwerp regel en kopteksten.

Af en toe komen onze mail ook in de spam…

Wanneer wij mails voor onze klanten maken, dan zorgen wij dat de nieuwsbrieven aan alle regels voldoen. Ten minste, daar doen wij ons best voor. Soms sluipt er echter toch iets in…
Wij hadden een nieuwsbrief gemaakt voor een vaste opdrachtgever. Normaal werden deze mails altijd netjes in de inboxen van de abonnees afgeleverd. Tot die ene mail. Het overgrote deel van de abonnees kreeg die in de spambox! Uiteraard zijn wij direct gaan onderzoeken wat daarvan de oorzaak was. Door heel kritisch te kijken, werd ons al snel duidelijk wat de spamtrigger kon zijn: in de nieuwsbrief was een telefoonnummer geplaatst waarin de combinatie 555 voorkwam. Dat werd dus geassocieerd met Giro 555. Wij hebben het telefoonnummer weggehaald en de nieuwsbrief nogmaals verzonden. Direct behaalde wij weer de hoge afleverratio die wij gewend zijn. Zo leren wij ook elke keer weer bij.

Het behalen van een lage afleverratio is één van de vele valkuilen die ondernemers tegenkomen wanneer zij zich serieus bezig gaan houden met e-mailmarketing. Maar er zijn er meer. Leer van je collega ondernemers:
Ontdek hoe jij de 30 grootste e-mail marketingblunders voorkomt.