6 Slimme vragen om je emaillijst snel te laten groeien

Om je e-maillijst op te bouwen met geïnteresseerde abonnees, is het belangrijk om je te verplaatsen in je doelgroep. Sta op van jouw bedrijfsstoel en ga op de stoel van jullie klanten zitten. Dat mag figuurlijk, maar soms helpt het om dat daadwerkelijk te doen.

Om je e-maillijst te laten groeien, verplaats jij je in jouw klant:

1: Waar is hij/zij naar op zoek?

Denk daarbij aan: roem, aandacht, aanzien, zich mooier voelen, zich sterker voelen, enz.

2: Voor welk probleem zoekt hij/zij een oplossing?

Denk daarbij verder dan datgeen het meest voor de hand ligt. De aanschaf van een hypermoderne TV zorgt ervoor dat je TV, streamingsprogramma’s kan kijken en kan gamen, maar geeft je ook aanzien in de vriendengroep.

3: Wat kan hij/zij nu niet omdat hij jullie product nog niet heeft?

Ook hier denk je verder: doordat hij het nieuwe bed nog niet heeft, slaapt hij minder goed, waardoor hij minder hoog eindigt tijdens de sportwedstrijd. Of waardoor hij onder zijn kunnen presteert op het werk, waardoor hij zijn promotie misloopt.

4: Hij/zij willen jouw (of soortgelijk) product aanschaffen, waar lopen ze tegenaan?

Bij de aanschaf van een nieuwe tafel: wat doen we met de oude tafel? Die kan nog een tijd dienst doen als buitentafel.

5: Wat is de volgende stap als hij/zij jouw product gekocht heeft?

Bij de aanschaf van een schroef/boormachine: klussen die veel te lang zijn blijven liggen gaan uitvoeren. En merken dat het heel leuk is om te klussen en zaken op te knappen.

6: Wat is het resultaat dat met de aankoop van jouw product behaald kan worden?

Superblije kinderen, omdat je een cool speelhuis gebouwd hebt in de achtertuin. En een blije vrouw omdat die reparaties (eindelijk) uitgevoerd zijn.

Deze vragen zetten jou op het spoor van datgeen jouw doelgroep interessant vindt in aanloop naar de aankoop van jouw product. Uiteraard kun je dezelfde vragen gebruiken als jij diensten aanbiedt.

Podcast met tips om jouw e-maillijst te laten groeien

Straks geef ik je verdere uitleg over het opbouwen van je e-maillijst, maar luister eerst naar deze podcast met tips over het laten groeien van jouw lijst:

Je e-maillijst laten groeien voor positief resultaat

Je e-maillijst laten groeien, dat is nodig om voldoende effect te kunnen behalen met je nieuwsbrieven. Je stuurt uiteraard liever naar een grote groep mensen, dan naar een kleine groep. Wanneer je tijd en energie in het maken van je nieuwsbrief hebt gestoken, dan wil je daar ook resultaten van merken. Dan wil je meer websitebezoeken, meer contactaanvragen en meer sales. Hoe beter de interesse van je e-maillijst aansluit bij datgeen jij te bieden hebt, hoe groter de kans op positief resultaat.

Maak een waardevolle weggever om je e-maillijst laten groeien

Aan de hand van bovenstaande vragen kun jij een waardevolle weggever maken. Ja, waardevol. Denk daarbij aan een Whitepaper, een e-book, een mini-cursus of een checklist. Houd altijd voor ogen dat het een weerspiegeling van jouw bedrijf is. Zorg er daarom voor dat het daadwerkelijk waardevolle informatie geeft, dat het voldoende informatie bevat en dat het er heel goed uitziet. Laat het professioneel vormgeven, want het oog wil ook wat. Het is een weerspiegeling van jouw onderneming, van jouw kennis over dit product en de vraag van jouw klanten. Je vraagt de naam en het e-mailadres van mensen. Als datgeen zij ervoor terug krijgen tegenvalt, dan daalt het vertrouwen in jouw onderneming. Besteed hier dus serieus tijd en aandacht aan!

Wat doe je met je weggever?

Met het maken van je weggever ben je er nog niet. Maak een opvallende trigger (vergelijkbaar met een kleine advertentie) en plaats deze op de homepage van je website. Desgewenst kun je er ook een landingspagina voor maken, als je er een merkfunnel omheen wilt bouwen. Koppel de waardevolle weggever met je nieuwsbriefprogramma, zodat de naam en het e-mailadres direct op je mailinglijst geplaatst worden. Om zeker te weten dat de geïnteresseerde het juiste e-mailadres ingevuld heeft, is het waardevol om te kiezen voor een dubbele opt-in. Hierbij moet de bezoeker op de link in de mail klikken, voordat de weggever verstuurd wordt. Om te je e-maillijst kwalitatief zo goed mogelijk te houden, raden wij aan om dit te doen. Het kan een groot verschil maken in de afleverratio van jouw nieuwsbrieven.

Promoot je weggever en laat jouw e-maillijst groeien

De laatste stap is de promotie om zo veel mogelijk trafic naar je weggever te trekken. Naast je website is sociale media de uitgesproken plek om dat te doen. Bekijk kritisch de kanalen die je nu inzet en onderzoek of het interessant is om andere kanalen toe te voegen. Pak de promotie serieus aan door originele manieren te bedenken. Neem bijvoorbeeld korte video’s op, of maak foto’s die de aandacht trekken. Uiteraard moet de trigger aansluiten op de weggever. Vaak werkt het goed om dat indirect te doen en met een omweg naar de weggever te gaan. Bijvoorbeeld door een opvallende stelling te gebruiken:

Het volume van de TV wordt bij veel mannen boven de 40 elk jaar 1,8% harder gezet. Jij kan tot deze groep behoren als jij in gezelschap moeite hebt om jouw gesprekspartner te verstaan. Ben jij benieuwd of jouw gehoor nog goed is? Doe dan de gratis online hoorcheck en doe je voordeel met deze praktische tips die de meeste mensen niet kennen.

Trap niet in deze nieuwsbrief valkuilen!

Nu je weet hoe jij jouw e-maillijst kan laten groeien, wil je waarschijnlijk zo snel mogelijk aan de slag. Wil je zo snel mogelijk resultaat behalen. Een gewaarschuwd mens telt echter voor twee! Leer van de valkuilen van andere ondernemers:
Ontdek hoe jij de 30 grootste e-mail marketingblunders voorkomt