5 Soorten nieuwsbrieven, wanneer gebruik je welke soort en hoe zien ze eruit?

Soorten nieuwsbrieven en e-mails die het meest gebruikt worden zijn de traditionele content nieuwsbrief en de marketingmails voor je merkfunnels. Daarnaast zijn er nog meer soorten, elk met hun eigen doel en uiterlijk.

Wij onderscheiden 5 soorten nieuwsbrieven/ e-mails:

1. Traditionele content nieuwsbrieven

Dit is het type nieuwsbrief waar men het eerst aan denkt als je het over nieuwsbrieven hebt. De uitstraling sluit aan bij de uitstraling van de website.

2. Marketingmails

Bij deze mails wordt geen opmaak gebruikt. Ze zien eruit als gewone mails.

3. Informatieve nieuwsbrieven

Voor deze nieuwsbrieven wordt de opbouw van traditionele content nieuwsbrieven gebruikt. De soort inhoud is alleen anders en de uitstraling wijkt iets af.

4. Service nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven met service berichten komen zakelijker over dan traditionele nieuwsbrieven. Voor de herkenbaarheid wordt de opbouw van traditionele nieuwsbrieven gebruikt.

5. Winactiemails/ enquêtemails

Omdat je wilt dat duidelijk is van welke onderneming de enquete of de winactie is, gebruik je de layout van traditionele nieuwsbrieven.

Hieronder zal ik elke soort nieuwsbrief of email nader toelichten en uitleggen hoe ze eruit zien.

Soorten nieuwsbrieven, traditionele content nieuwsbrieven

De traditionele nieuwsbrief bestaat uit 1 of meerdere teksten die verwijzen naar blogs of producten op je website. Deze nieuwsbrieven worden volledig opgemaakt in de huiskleuren en met een header waarin het logo geplaatst is. De content wordt in tekstblokken geplaatst met relevante afbeeldingen erbij. Wij adviseren altijd om per nieuwsbrief 1 onderwerp te plaatsen. Dan gaat alle aandacht daarnaartoe en bereik je het meeste effect. Maak niet de fout die wij nog veel te vaak zien: plaats niet je gehele blog in de nieuwsbrief, maar schrijf een korte triggertekst die de lezer verleidt om op de link te klikken. Je wilt bezoekers naar je website trekken, dat is het doel van dit soort nieuwsbrieven.
onderaan de nieuwsbrief plaats je de relevante contactgegevens. Vergeet daarbij de links naar je sociale media platforms niet.

Marketingmails als onderdeel van je merkfunnels

De mails die je verstuurt als onderdeel van je merkfunnel zijn het meest effectief als je ze eruit laat zien als gewone e-mails. Voor deze mails gebruik je dus geen opmaak en plaats je geen afbeeldingen. In deze e-mails plaats je geen triggertekst met link, maar schrijf je een dynamisch geschreven informatieve tekst met een link naar een pagina in je merkfunnel. Een marketingmail bestaat vaak uit een serie mails waarin je alle mogelijke bezwaren één voor één wegneemt. Ze zorgen voor dat extra duwtje dat jouw abonnee nodig heeft om jouw product te kopen of om jouw dienst te gaan gebruiken.

Informatieve mails als warmhouder

Informatieve nieuwsbrieven zijn ook onderdeel van je merkfunnels. Net als de marketingmails gebruik je voor deze mails geen opmaak. Deze mails gebruik je om onder de aandacht te blijven van de abonnees die zich in je merkfunnels bevinden. Je versterkt jouw expertstatus door aanvullende praktische informatie te delen met je doelgroep. Dat is informatie die zowel voor de groep die jouw producten gekocht hebben als voor de groep die jouw producten (nog) niet gekocht hebben interessant is. Gebruik een luchtige schrijfstijl die makkelijk wegleest, dat werkt het beste. Deze informatieve mails zijn de perfecte manier om een band te smeden met je abonnees.

Service mails voor belangrijke informatie

Met servicemails deel je informatie die op dat moment belangrijk is. Denk daarbij aan nieuwe prijslijsten, de aankondiging van en informatie over een beurs, belangrijke veranderingen of andere mededelingen die relevant zijn voor je abonnees. Deze mails verstuur je met de nieuwsbriefopmaak. Omdat je voor deze informatie geen afbeelding hoeft toe te voegen, is het handig als je jouw mails kan maken met behulp van bouwblokken. Hierdoor kun  je ervoor zorgen dat jouw mail er toch heel verzorgd en herkenbaar uitziet. Let erop dat je deze extra mails uitsluitend verstuurt als je belangrijke informatie te delen hebt. Anders loop je grote kans dat veel abonnees zich uitschrijven voor jouw nieuwsbrieven.

Win- en enquêtemails die je slechts sporadisch verstuurt

Het kan waardevol zijn om winmails te sturen. Dit werkt echter het beste als je dat heel soms doet én ze erg interessant maakt. Zorg ervoor dat er iets waardevols gewonnen kan worden. Bouw de tekst zodanig op dat de eager om te winnen nóg groter wordt. En maak de drempel om mee te doen zo laag mogelijk. Bepaal het doel van je winactie, zodat je de inhoud van je mail daarop af kan stemmen.

Wil je bijvoorbeeld een nieuw product promoten door een exemplaar weg te geven, dan kun je meerkeuzevragen maken die eerst beantwoord moeten worden. Hierdoor breng je de meest relevante eigenschappen onder de aandacht en kun  je jouw lezers direct naar de productpagina verwijzen. Of laat foto’s insturen waarop ze jouw producten gebruiken mét een omschrijving waarom ze jouw product graag gebruiken. Uiteraard zorg je ervoor (de algemene voorwaarden) dat je de foto’s en omschrijvingen mag gebruiken. Of je vraagt om de meest favoriete toepassing, bijvoorbeeld je succesvolste recept als je pannen verkoopt. Deze recepten (zorg voor toestemming) kun je vervolgens gebruiken in je informatieve mails.

Enquêtes kunnen jou veel waardevolle informatie opleveren. Mensen zijn er echter niet happig op om ze in te vullen. Het vergt dus enige overredingskracht van jou. Het helpt vaak wel als je er iets tegenover zet als dank voor het invullen.
Win- en enquêtemails worden opgemaakt als traditionele nieuwsbrieven. Hierdoor is het direct duidelijk dat de mails van jouw onderneming afkomstig zijn. Dit vergroot de kans op (veel) deelnemers.

Doelgericht je nieuwsbrieven maken

Elke soort nieuwsbrief heeft zijn eigen opbouw, uitstraling en doel. Hoe beter je jouw doel in de gaten houdt, hoe groter de kans op succes. Zorg voor variatie in content en denk verder dan op product niveau. Verplaats je in de lezer. Waardoor wordt ‘ie getriggerd? Dat is namelijk hetgeen dat aanzet tot actie.

Vergroot het effect van je inspanning met deze marketingtips die voor veel ondernemers een ware eye opener zijn:

Ontdek hoe jij de 30 grootste e-mail marketingblunders voorkomt.