5 Aandachtspunten: Waar moet je op letten als je een nieuwsbrief maakt?
Je kent de nieuwsbrieven wel waarin een fout in de gestuurde nieuwsbrief rechtgezet wordt. Dat komt erg onprofessioneel over! Wanneer je nieuwsbrief verstuurd is, kun je er niets meer aan veranderen. Daarom is het heel belangrijk dat je vooraf alle belangrijke punten naloopt. Dat je een testmail naar jezelf en naar een tweede (kritische) checkpost stuurt. Om ervoor te zorgen dat de rectificatie mailtjes voor jou niet nodig zijn, heb ik de belangrijkste aandachtspunten voor jou bij elkaar gezet.
Wanneer jouw nieuwsbrieven in de spambox belanden, worden ze niet gezien, geopend en gelezen. Dat is dus zonde van al jouw werk!
Let daarom op deze punten, zodat jij de kans vergroot dat jouw nieuwsbrieven in de inbox terecht komen:
1. Schoon je e-maillijst elk half jaar op
Nieuwsbrieven die niet afgeleverd kunnen worden, vervuilen je lijst. De mailadressen van mensen die van baan veranderd zijn moeten daarom verwijderd worden. Net als de mailadressen van mensen die jouw mails nooit openen.
2. Mail alleen naar mensen die via de dubbele opt-in op je lijst staan
Wanneer mensen er bewust voor kiezen om jouw nieuwsbrieven te ontvangen, dan vergroot jij de kans dat ze daadwerkelijk jouw nieuwsbrief openen en op jouw links klikken.
3. Vermijd het gebruik van spamgevoelige woorden
WIN-WIN-WIN, gratis en aanbieding, dit soort woorden geven jouw mails een hoge spamscore. Hoe schreeuwender jouw onderwerpregel is, hoe minder mails er in inboxen terecht komen.
4. Vraag je abonnees om je e-mailadres toe te voegen aan hun lijst met contactpersonen
Wanneer jouw e-mailadres op de lijst met contactpersonen staat, dan geeft de ontvanger aan dat jouw mail waardevol zijn.
5. Zorg dat er een uitschrijflink onderaan je mail aanwezig is
Het is verplicht om het de lezer makkelijk te maken om zich uit te schrijven. En dat is waardevol voor jou, want zij hebben dan geen interesse in jouw mails. Het verbetert de kwaliteit van jouw e-mailijst.
Hoe aantrekkelijker, hoe groter jouw kansen
Ook bij nieuwsbrieven is een verzorgd uiterlijk heel belangrijk. Hoe prettiger, rustiger en overzichtelijker je nieuwsbrief eruit ziet, hoe meer jouw doelgroep jou zal vertrouwen en jouw Call to Action zal volgen. Let daarom op de volgende punten:
· Zorg ervoor dat de nieuwsbrief er overzichtelijk uitziet
· Zorg ervoor dat het onderwerp van de nieuwsbrief direct duidelijk is
· Pas de bedrijfskleuren toe wanneer je een template gebruikt
· Kies een contrasterende kleur voor je Call to Action knop
· Maak een standaard template, die je voor elke nieuwsbrief kan gebruiken
It’s all about content
Na de eerste indruk, moet de content de aandacht pakken, vasthouden en leiden naar de link. Let bij het maken van de content op:
· Focus op je abonnee: het gaat niet over jou, alles draait om het probleem van je abonnee
· Geef aan dat je begrijpt wat het probleem is en dat de oplossing one klik away is
· Zorg voor een overtuigende onderwerpregel
· Zorg voor een pakkende kop
· Zorg voor korte, triggerende content die naar je Call to Action toe leidt
· Plaats regelmatig een video(fragment) in je nieuwsbrief
Controleer je testmail
Als je nieuwsbrief klaar is, stuur je ‘m naar jezelf en naar een collega ter controle. Dan zie je pas echt goed hoe je nieuwsbrief eruit ziet als ‘ie de mailboxen komt. Let erop dat de verschillende mailprogramma’s de nieuwsbrief anders weer kunnen geven.
· Controleer alle links, ook achter de afbeelding en video
· Controleer het verzendadres
· Controleer of je bedrijfsgegevens juist vermeld zijn
· Controleer de tekst op spelling, grammatica en persoonsvorm (je/ u)
· Controleer of de CTA en de content naadloos aansluiten op de kop en onderwerpregel
· Controleer of de onderwerpregel uitnodigend is, triggert en maximaal 40 karakters bevat
· Controleer of je afbeelding een Alt-tekst heeft
· Controleer of de nieuwsbrief goed te lezen is op mobile en desktop
De laatste aandachtspunten vóór verzending
Als de testmail helemaal in orde is, dan is het tijd voor de laatste aandachtspunten, voordat je op de verzendknop kan drukken:
· Selecteer de juiste doelgroep
· Verzend de nieuwsbrief meteen, of zet de nieuwsbrief klaar voor verzending op de door jou gekozen dag en tijd
· Breng je salesteam op de hoogte, zodat ze weten wat het doel van de nieuwsbrief is en waar ze vragen over kunnen verwachten
Is alles in orde? Verzenden maar!
Bestudeer de statistieken voor waardevolle informatie
Na het versturen van de nieuwsbrief wil je uiteraard weten welk effect je ermee bereikt hebt. Dit is (hopelijk) merkbaar bij de salesafdeling en daarnaast zichtbaar in de mailstatistieken. Uit de statistieken kun je de volgende waardevolle informatie halen: (mits jouw mailprogramma deze informatie in de statistieken weergeeft)
· Hoeveel abonnees je email hebben geopend
· Hoeveel abonnees op je links geklikt hebben
· Hoe lang je abonnees je website of landingspagina bezoeken
· Welke pagina’s ze nog meer bekijken
· Welke informatie kun jij uit de statistieken halen om je volgende mail nóg beter te maken
Samengevat
Al met al zijn dit heel veel aandachtspunten. Laat je er niet door uit het veld slaan! Veel onderdelen hebben met elkaar te maken. Bij elke nieuwsbrief die je verstuurt, blijken er minder punten over die actie vereisen. De lijst is dan voornamelijk een houvast, zodat je zeker weet dat je een zo optimaal mogelijke mail verstuurt. Ga ermee aan de slag en ondervindt het resultaat.
Wil jij nóg meer praktische tips om een zo effectief mogelijke nieuwsbrief te versturen?
Ontdek hoe jij de 30 grootste e-mailmarketing blunders voorkomt.