4 Tips: Hoe schrijf je een nieuwsbrief die veel opens en kliks oplevert?

Hoe schrijf je een nieuwsbrief die effectief is. Als je nieuwsbrief niet geopend wordt en er niet doorgeklikt wordt naar je website of merkfunnel, dan heb je alleen maar tijd en energie verspild. En dat lijkt mij niet de bedoeling! Maar... hoe moet het dan? Hoe zorg je ervoor dat je nieuwsbrief triggert? Nou, dat lees je hieronder.

De 4 belangrijke aandachtspunten voor het schrijven van je nieuwsbrief:

1. Kies het juiste onderwerp

Laat het onderwerp aansluiten aan de vraag van je klant. Waarmee wek je zijn/ haar interesse met betrekking tot datgeen jij hen te bieden hebt.

2. Besteed aandacht aan de onderwerpregel

De onderwerpregel zorgt ervoor dat jouw nieuwsbrief geopend wordt, of niet. Zorg er daarom voor dat jouw doelgroep zich aangesproken voelt en dat hun interesse gewekt wordt.

3. Schrijf een koptekst die nieuwsgierig maakt

De koptekst moet aansluiten op je onderwerpregel. Je lezer heeft de mail geopend, omdat het onderwerp hem/ haar aanspreekt. Ga daar dus verder op door.

Je content heeft één doel: je lezer zó nieuwsgierig maken, dat ze op jouw link klikken om meer over dat onderwerp te weten te komen.

Hoe schrijf je een nieuwsbrief, welk onderwerp werkt het beste?

Het maken van je nieuwsbrieven start met het juiste onderwerp. De meeste nieuwsbrieven gaan over onderwerpen die meer gericht zijn op de onderneming, dan op de vraag waar je klanten mee worstelen. Schrijf dus niet over de nieuwste producten en over nieuwe productieprocessen, maar verdiep je in de problemen van je doelgroep. Praat niet over de eigenschappen van verf, maar over het kiezen en combineren van kleuren. Hoe dichter je bij de vraag van je klanten komt, hoe groter de kans dat ze je nieuwsbrief gaan lezen. In de podcast geven we nog een waardevolle tip voor het vinden van een onderwerp waarbij je een hoge klikrate kan verwachten.

Waarom is de onderwerpregel zo belangrijk?

De onderwerpregel is het eerste wat je abonnees zien als je email in hun inbox verschijnt. Dat ene zinnetje zorgt ervoor dat jouw nieuwsbrief geopend wordt, of niet. Besteed daar dus serieus aandacht aan!
Luister naar deze podcast over onderwerpregels mét voorbeelden, boordevol waardevolle informatie en praktische tips én ontvang 2 waardevolle bonussen:

Maak een koptekst die triggert

De onderwerpregel zorgt ervoor dat je nieuwsbrief geopend wordt, de koptekst moet vervolgens de abonnee overhalen om de tekst daadwerkelijk te lezen. Zorg er daarom voor dat de koptekst boven je artikel nieuwsgierig maakt. Geef de essentie niet weg, door de oplossing te benoemen, maar schrijf messcherpe kopteksten die je lezer aanzetten om de tekst te gaan lezen.

Hoe ziet de inhoud van je nieuwsbrief eruit?

Aangezien je jouw lezers naar je website en naar je funnels wilt leiden, plaats je alleen een korte tekst in je nieuwsbrief. Een tekst die de lezer overhaalt om op de 'lees verder' link te klikken. Een tekst waarin je niets prijsgeeft, maar waarin je de lezer wederom nieuwsgierig maakt. Een tekst waarbij jouw lezer niet anders ken dan op je link te klikken. Wat daarbij erg goed werkt is het ...
Juist, het afbreken van een zin. Je Reptielenbrein wil die zin namelijk afmaken, die wil weten wat erachter komt. Probeer het maar uit: het werkt. (Wij hebben het meermaals getest).

Hoe schrijf je een nieuwsbrief die converteert?

Aan de hand van bovenstaande informatie kun je nieuwsbrieven schrijven die veel opens en kliks opleveren. Nieuwsbrieven dus waarbij jij je tijd goed besteedt. En over het goed besteden van je tijd gesproken…
Ontdek hoe jij de 30 grootste e-mail marketingblunders voorkomt.